17 april 2013

Hur lyckas du?


Lyxig kvällsmat: mini-mackor med kotlettpastrami, coctailtomater, soltorkade tomater, basilika och lite ost.


Frukost/efter träning: Kvarg 0,1 % med banan, kiwi och jordgubbar. 
Efter träning blandar jag i protein i kvargen.


Lunch/middag: Baconinlindad kycklingfilé fylld med soltorkade tomater. 
Serveras med sallad och en jättegod basilika-sås. 
Älskar denna rätt, både enkel och god!


Lunch/innan träning: Ibland när jag inte har matlåda äter jag kvarg med en banan och müsli. Ska jag träna efter jobbet äter jag liknande vid  halv fem-tiden.


Frukost: Så här brukar det se ut på morgonen!
Havregrynsgröt som jag kör i micron (ca 2 dl vatten och ca 1 dl havregryn), lingonsylt (helst osötad) och mjölk. 


Innan/efter träning: Kvarg med kiwi och varma hallon. Ibland med protein.

Eftersom jag ofta får frågor kring "Hur har du lyckats?", "Vad äter du?" och "Hur mycket äter du?", 
så tänkte jag besvara dem här! 

För det första så är det såklart en kombination av träning och ändrad kost som gjort att jag nått resultat på gymmet och gått ned i vikt. Man brukar säga att ca 20% är träning och 80% kost.

För att ni ska förstå ordentligt känner jag att jag behöver berätta lite om hur jag levde innan.
Förra våren arbetade jag som säljare vilket innebar många timmar i bilen varje dag och överlag var det ett väldigt stillasittande arbete. Jag brukade ha med mig yoghurt och hallon som jag åt till lunch, men det blev även en hel del godsaker. Ni kan ju bara tänka er en gottegris som sprang ut och in i matbutiker hela dagarna... Jag har ätit alldeles för mycket lösgodis i mina dar och blivit så pass beroende att jag "kände mig tvungen" att köpa om det var billigt. Det mest intressanta när annonsbladen kom på måndagar var om det fanns billigt godis någonstans. SJUKT.

Till sommaren flyttade Loke in hos oss och vi var såklart ute och lekte med honom, men eftersom han var valp och inte behövde gå promenader var det inget vi började ordentligt med fören han var 7-8 månader på hösten. Jag gick ut och gick med Loke, men jag tränade ALDRIG. Rörde mig aldrig så att pulsen kom upp i varken kondition eller förbränning. 
När det gäller kosten så hade jag slutat äta bröd sedan tidigare, så min frukost brukade bestå av yoghurt med hallon eller müsli. Vi lagade mat med mycket grädde eller cream fraiche. Kött. pommes och bearnaise blev det ofta på helgen. Jag bakade ibland och då blev det kladdkaka eller kladd-kaksmuffins (som gick åt på ett par dagar). Vi åt även mycket pasta och till det pasta-sås (av grädde eller cream fraiche). På helgerna åt vi (mest jag) lösgodis. Det var obligatoriskt så fort det blev helg.
Sammanfattningsvis så tränade jag alltså aldrig ordentligt och vi åt mat baserad på fel råvaror med för högt kalori-innehåll. 

I oktober började jag arbeta på Önska. Då fick jag en helt annan aktivitets-nivå. Gick fram och tillbaka till jobbet varje dag och arbetade stående/gåendes. I månadsskiftet november/december köpte jag och Julia gymkort och började träna. Dock gick jag upp i vikt i början och över julen och nyår låg jag stilla på samma som tidigare.

Som ni vet så började min viktnedgång när jag började räkna kalorier (28 januari) i kombination med att jag tränade minst 4 dagar i veckan. Hur mycket kalorier man ska äta per dag är såklart individuellt, men jag valde att lägga mig på ca 1200-1300, för att kunna gå ned ca 1 kg i veckan. För det är ju inte svårt att gå ned i vikt, egentligen. Gör av med fler kalorier än du stoppar i dig!

Jag ville äta en stadig frukost, utan för mycket kalorier och kom fram till att havregrynsgröt var bäst. Det äter jag alltid de dagar jag jobbar. Är jag ledig tar jag kvarg och bär som känns "lättare". Kvarg var något helt nytt för mig och jag är glad att jag upptäckt detta fantastiska livsmedel som går att använda till mycket.
Vi lagar ganska vanlig mat, men har slutat använda grädde och cream fraiche som bas. Mer fokus på protein och grönsaker. Jag äter sällan potatis eller pasta, och om jag äter tar jag mycket mindre portioner än tidigare. För mig räcker det att smaka en liten eller halv stor potatis istället för att äta flera stycken.

Jag äter tre mål om dagen, ibland mellanmål före/efter träning.
Innan åt jag frukost, lunch, fika, mellanmål när jag kom hem, middag och mellanmål igen när jag blev hungrig innan läggdags. Jag har helt slutat småäta och har lärt mig att det inte är farligt att vara lite hungrig ibland. Innan kunde jag absolut inte lägga mig hungrig utan var tvungen att äta något innan jag la mig. Nu har jag lärt mig att jag kommer inte vakna upp mitt i natten och vara vrålhungrig, utan kommer vakna precis som vanligt och faktiskt inte vara särskilt hungrig på morgonen ändå. Jag tror absolut att jag har fått en bättre ämnesomsättning och förbränner maten på ett effektivare sätt än tidigare. Ändå är jag absolut inte hungrig ofta! För mig är det skillnad på att vara riktigt hungrig, så hungrig att det gör ont i magen, och att vara lite små-hungrig. Innan var jag nästan alltid hungrig. även fast vi åt mycket  Nu blir jag hungrig lagom tills det är dags att äta. Blir jag små-hungrig på kvällen ca 4 timmar efter vi ätit middag räcker det med en kopp te för att mätta suget.

Ovan ser ni lite exempel på vad jag brukar äta! Frukost/mellanmål är oftast liknande men lunch och middag varierar förstås. Vi lagar ofta storkok med till exempel chili con carne som räcker till middag och matlåda i flera dagar. Mycket protein och lite kolhydrater i de vita bönorna. För att lyxa till det har vi pitabröd till och en klick lätt cream fraiche. Det har vi ätit nu i veckan men S tog det sista efter sin träning idag. S behöver ju matlåda varje dag så jag slängde ihop en stor omelett på 6 ägg, lite mjölk, cocktailtomater  kotlettpastrami, lite ost och protein som han får äta i morgon. 

Jag hoppas ni fått lite inblick i hur jag levde innan och hur jag lever nu!
Om det är något annat ni undrar över så är det bara att fråga.

Idag har jag varit ledig och haft en kanon-dag med mina fina vänner!
Jag, Carro och Julia åt lunch på Golden Thai och herregud vad mätt jag blev. Det märks verkligen att jag blivit van vid mindre portioner för jag var propp-mätt efter en portion, men jag åt faktiskt en till. Det gick åt många kalorier må ni tro! Efter vi varit hemma och smält maten ett par timmar åkte jag och Julia till gymmet och körde ett grymt pass! 30 min cross-trainer (ca 350 kalorier), 25 min armar och 10 min avslutning på bandet. Jag drivs och motiveras mycket av mål (något jag ska skriva om en annan dag), och har därför bestämt mig att jag ska lära mig tycka om att springa. Har alltid haft dålig kondition när det kommer till att springa och har gett upp så fort det blivit jobbigt, men nu har jag tränat upp min kondition och ska verkligen ge löpningen en chans. Nästa träningspass ska jag börja med intervaller! 

Ikväll har jag även hunnit med att gå en runda med Loke, umgås med mina killar, färgat håret, diskat, dammsugit och slöat lite framför tvn!
Nu är det dags för sängen!

GODNATT



Inga kommentarer: