16 december 2012

Söndag






Så var även denna helg till ända! 
Idag har jag och S gått en sväng på stan och handlat de sista gemensamma julklapparna. Vi har även dammat av granen och pyntat den med ljus och kulor. Så nu lyser den så fint här i vardagsrummet!
I veckan ska jag föröka hinna med att köpa de sista julklapparna på lunchen. Jag har faktiskt inte köpt en enda till vår lilla älskling, men det ska det bli ändring på! Det är ju tur att han är lätt att köpa till. Några leksaker och goda ben så blir han lycklig! Vår fina lilla kille. Herregud, vad vi älskar dig!

MÅNGA KRAMAR 

6 kommentarer:

Pia sa...

Hej anna! Härlig inspo blogg! Jag började av ren nyfikenhet blicka bakåt i dina inlägg och såg att du jobbat för plano sales!! Vad är oddsen tänkte jag? Hur som helst så ska jag hoppa på det tåget och tänkte du kanske kunde berätta hur det var? Bra,dåligt,roligt osv! Sen är jag så nyfiken på vad du körde för bil? (Jag är en biltönt) men som sagt! Grym inrednings inspo, tack!!!

Annas vita hus sa...

Hej Pia!

Eftersom jag inte har någon kontaktuppgift till dig får jag svara här. Hoppas du ser! :)

Jag skulle kunna prata i evigheter och Plenosales och allt kring dem, men ska försöka att ta med det viktigaste!

Jag blev anställd via Academic Work i januari 2012 och arbetade som konsult åt Plenosales. Först ett sex veckor långt uppdrag där vi sålde produkter åt Meda OTC (receptfria läkemedel samt SB12 munskölj), sedan fortsatte jag med ett nytt uppdrag då vi sålde Hälsans kök (vegetarisk frysmat) och Naturligt Hundtugg (Anders egna varumärke). Jag är utbildad företagssäljare och mitt första jobb som utesäljare blev för Plenosales. Det var roligt och nyttigt att testa på den typen av säljjobb. Jag hade ett ganska stort distrikt (Södermanland, Östergötland och Småland) så det blev många mil varje dag och ca 5-8 besök. Jag brukade boka besök på de större butikerna och besökte de mindre om tid fanns! Ofta om man inte bokat besök i förväg så hade de inte tid, var ej på plats eller hade en negativ inställning till en från början! Så det är ett hett tips! Nu vet jag inte om du ska åka på större eller mindre butiker, men de mindre tyckte jag var mycket roligare då man får en bättre kontakt med tex butikschefen och de uppskattar när man gör återbesök. Tyvärr tror jag att de varumärken Plenosales arbetar med förlorar mycket på att det är stor omsättning på säljarna och att de ofta bara gör ett besök per butik. Man hinner aldrig bygga upp en bra relation och därför får man heller inte de bästa möjligheterna att lyfta fram produkterna! Du får vara inställd på att du har ett besök på dig att göra så bra som möjligt! :)
Mestadels handlar det om att kolla igenom sortimentet och se till att butikerna har rätt sortiment anpassat till butiken, sälja in kampanjer, externa säljplatser och ev demo. Inte svårt egentligen, men konkurrensen är hård och vissa butiker har som policy att inte ha någon övrig reklam än sin egen... och då finns inte mycket att göra! Vi hade telefonmöten varje fredag och det var jättebra! Var ärlig på mötena och ta upp allt som är bra/dåligt! Vi säljare hjälpte varandra otroligt mycket och hade ofta kontakt i veckorna. Pratade av oss om något gått dåligt och gav varandra beröm om vi lyckats med något bra! :)

Det roliga med jobbet är att man får ta mycket eget ansvar, planera allt själv och träffa nya människor! Jag trivdes kanonbra med jobbet och gänget men tyvärr fick vi ett dåligt avslut. De sista veckorna var det precis som att Anders la av och svarade inte på varken sms, mail eller telefon och det var likadant för flera av oss säljare. När vi åkte upp och lämnade bilen i Stockholm hade vi gärna fått ett avslut och tack, men Anders körde inte oss till tåget som utlovat utan vi fick fixa det själva med hjälp av bilfirman. Otroligt dåligt! :/ Innan hade kontakten med Anders varit jättebra, så det var synd att han betedde sig så! Skulle gärna veta vad som var bakgrunden, så får du reda på något får du gärna höra av dig! ;) Jag hade gärna fortsatt, men när avslutet blev som det blev känns det ändå bra att lämna det bakom sig! Nu vill jag inte förstöra något för dig, men lita inte på allt som sägs och utlovas! Och sätt press på att de ska sköta sin del och se till att ni har allt ni behöver så ni kan sköta ert jobb!

Ta vara på tiden ni spenderar tillsammans under utbildningarna! De saknar jag mest! :) Vi var på Barkarby gård. Kommer ni också vara där? :)

Nu blev det visst ett långt svar, men jag hoppas du fått svar och lite att tänka på! :) Jag är jättetacksam för tiden med Plenosales för jag växte både som människa och säljare, och saknar det ofta! Så go for it och ha så roligt du bara kan! Ta vara på tiden! :)

Skulle bli jätteglad om du svarade och håller mig uppdaterad när du börjat! :)

Lycka till!

Kram Anna

Annas vita hus sa...

En Hyundai i20 hade vi förresten! :) Jag blev lite besviken först för att det var en så liten bil, men den är smidig att köra och efter några mil blir man kompis med den!

Anonym sa...

Tack för svar anna!

Låter som ett roligt jobb över lag! Hur kommer det sig att det inte blev något fortsatt arbete? Jag har inte fått så jätte mycket mer info än att utbildningen börjar den 15:e januari och efter det sätter arbetet igång. Jag har ett uppdrag på 19 veckor med all säkerhet förlängning.. Tror jag kommer trivas med jobbet. Synd att du fick ett dåligt avslut, man undrar ju lite varför. Hade ni någon budget på hur mycket ni var tvugna att sälja? Synd med bilen haha.. Hade hoppats på en större då man ändå kommer att ha sitt "kontor" i den mer eller mindre..

Ha det gott!!

Annas vita hus sa...

Hej igen!

Jadu, säg det! Tror inte det hade något med min prestation att göra för jag gjorde så gott jag kunde och var inte sämre än någon annan, och de andra säljarna jag hade mest kontakt med fick inte fortsätta de heller. Så de bytte väl ut oss alla! :)

Skönt att du fått ett längre uppdrag, då får du säkert möjlighet att besöka butiker flera ggr!

Ja, det var tråkigt att det blev som det blev! Tror det blev lite för mycket press för Anders så han stängde väl helt enkelt av!

Vi hade budget som vi skulle nå upp till, men de målen var inte alltid realistiska så det gjorde vi inte alltid, men för det mesta låg vi över budget!

Haha, ja den blev rätt full. Men de kanske har bytt nu! :)

Mvh Anna

Anonym sa...

Okej.. Låter som du iaf hade det bra även om det blev konstigt på slutet :) Med vänlig hälsning,