07 februari 2013

Nya tag


Efter mitt något frustrerade inlägg i morse fick jag tips av Tanja att läsa en artikeln "Den stora guiden till viktminskning" från Styrkelabbet. Ni hittar den här. En mycket bra artikel med tips och fakta som har stöd i undersökningar. Det finns tre byggstenar man bör tänka på/leva efter om man vill gå ner i vikt:

Gör av med fler kalorier än du äter. 
Det är nyckeln till att din kropp börjar ta energi av dina lagrade fettreserver.
Styrketräna. 
Det ser till att din ämnesomsättning fortsätter vara hög under viktnedgången, och bevarar din muskelmassa.
Ät bra och proteinrik mat. 
Livsmedel som är råvaror snarare än färdiga matvaror är rika på näring och mättar länge. Ät gott om protein (2 g/kg) för extra mättnad och bättre bevarande av muskler.

Detta visste jag ju sedan innan och jag är på god väg eftersom jag ändrat min kost och räknar mitt intag av kalorier,  tränar mer än någonsin och äter bra råvaror. Men det finns såklart saker jag kan bli bättre på och tänka på när jag tränar. 

Håll isär styrketräning och konditionsträning
Håll isär styrketräning och konditionsträning för bästa möjliga resultat av styrketräningen. Nu har jag kört 30 min (400 kalorier) på cross-trainer och sedan avslutat med styrketräningen, men i fortsättningen ska detta ske på olika dagar. Jag ska träna 3 pass styrketräning och 2 pass kondition i veckan.
Färre repetitioner
Vid styrketräning ska jag istället för tex 3x10 repetitioner köra färre repetitioner med tyngre vikter. Det är tydligen mer förmånligt om man vill gå ner i vikt men behålla sin muskelmassa. Satsar man enbart på att bygga muskler är det mer fördelaktigt med fler repetitioner. Så istället för tex 3x10 ska jag köra 3-5x3. Om jag orkar fem ska jag öka till nästa gång. 

Fria vikter
Fria vikter och basövningar är bättre än att träna vid maskinerna, så mer fokus på det!

Protein
Äta mer protein och se till att ha ett protein-intag på minst 100 gram om dagen.

Så, nu jäklar ska jag omvandla min negativa energi till positiv och köra på detta i ett par veckor, så får vi se om det blir någon skillnad eller inte! Jag håller tummarna, gör det ni också!

MÅNGA KRAMAR 

Inga kommentarer: