21 februari 2013

1200 kalorier


Här kommer ett ärligt inlägg om kalorier, min vikt och min resa!

Ovan ser ni mitt intag av kalorier idag. Jag är nöjd eftersom jag ätit så mycket som jag ska/får, men jag hade helst sett att jag ätit minst 100 gram protein och mindre kolhydrater/fett. 

En kvinna med normal aktivitetsnivå ska äta ca 2000 kalorier om dagen.
Jag har utifrån min vikt och målvikt räknat ut att jag får äta ca 1200 kalorier om dagen. Håller jag mig till det kan jag gå ner ca 1 kg i veckan. Jag har räknat kalorier i 3 veckor och hittills gått ned 3 kg, så det har fungerat bra. Jag vill verkligen ha en hållbar viktminskning och kombinationen mellan att räkna kalorier och styrketräna fungerar bra för mig. Jag har omvandlat mycket fett till muskler som i sin tur väger mer än fett, så 3 kilo kan kännas lite i jämförelse med den totala förändringen. 

Jag hade en dålig dag precis i början för att jag inte kände att det hände något, men jag måste intala mig själv att ha tålamod. Jag gick inte upp 18 kilo över en natt, så jag kommer heller inte kunna gå ned dem på en vecka. 
Visst är det galet? 
18 kilo. 

När jag träffade S var jag 14 år, då vägde jag mindre än vad jag har som mål att göra idag, men ändå kände jag mig stor (jäkla hjärn-spöken). Varför förstod jag inte hur bra form jag faktiskt var i då?
I höstas, 7 år senare, vägde jag 18 kilo mer.
Det låter sjukt mycket, men när man slår ut det innebär det en viktökning på ca 2,5 kilo per år.
Under åren slutade jag träna aktivt, hade några tuffa år av distansförhållande samtidigt som jag gick i högstadiet och mina krav på mig själv var skyhöga, jag har gått från en 14 årig flicka till en snart 22 årig kvinna, blivit sambo, började laga vår egna mat (med mycket grädde och cream fraich), slutade motionera förutom promenader då och då.
Det är många faktorer som gjort att jag sakta men säkert gått upp ett par kilo om året.
Nu är det dock andra bullar som gäller (inga alls för den delen)!

Jag har som mål att gå ner 12 av de 18 kilo jag gått upp.
Då kommer jag fortfarande vara överviktig om man ser till normer och BMI, men vet ni vad?
BMI är en väldigt dålig indikator på om man är överviktig eller inte eftersom det inte tar någon hänsyn till muskelmassa.
Jag har redan lyckats gå ned 5 kg sedan december, 3 kg de senaste 3 veckorna.
7 kg kvar tills jag når målet!
2 kg kvar tills jag når ett delmål som jag verkligen ser fram emot. Då visar sig ett nytt tiotal och jag har kommit mer än halvvägs mot mitt mål!

Varje morgon när jag vaknar ser jag fram emot att ställa mig på vågen, för jag vet, att en dag kommer talet jag drömmer om visa sig. Och det är bannemig inte långt kvar!

KRAM OCH TACK TILL ALLA SOM FÖLJER MIG PÅ MIN RESA

1 kommentar:

Bellis sa...

Du är bäst Anna! Fortsätt kämpa <3