14 januari 2013

Muffins

Muffins med banan och cocos
Som utlovat kommer här recept på mat-muffins samt nyttiga muffins med banan och cocos!
Blev inte helt nöjd med resultatet på mat-muffinsen så ska fortsätta testa tills jag hittar ett som är kanon!
Jag följde ett grundrecept men det finns säkert många andra recept med andra typer av mjöl osv. 

Grundrecept på mat-muffins ca 12 stycken

3 ägg
1/2 dl neutral olja (tex rapsolja)
2 dl mjölk, fil, yoghurt eller gräddfil
1 msk honung
1 tsk salt
3 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl grahamsmjöl
Valfri fyllning.
Jag använde fetaost och soltorkade tomater.

Vispa upp äggen och tillsätt olja, vätska och honung.
Blanda i mjöl, bakpulver, salt samt fyllning.
Fyll formar till hälften och grädda i ca 20 min i 200 grader.

Muffins med banan och cocos

2 ägg
2 dl mjölk
1 1/2 dl keso
1/2 dl rapsolja
4 dl fullkornsvetemjöl
2 tsk bakpulver
2 mosade bananer
1/2 dl cocos (jag hade mycket mer, ca 2 1/2 dl)

Mosa bananen och blanda med cocosen.
Vispa ihop ägg, mjölk, keso och olja. Rör ner mjölet blandat med bakpulver.
Rör ihop allting. Klicka ut i formar och grädda i ca 20 min i 200 grader.

LYCKA TILL



1 kommentar:

Bellis sa...

De där recepten måste jag testa!! :D <3