14 april 2014

Från mörkt till ljust hår


Innan jag började! 

Har färgat håret svart/rött/mörkbrunt i snart åtta år, så jag hade flera lager färg som gjorde att håret stundtals såg dassigt ut. Jättefint och glansigt när det var nyfärgat, men tappade snabbt glansen och blev dassigt lagom tills nästa färgning. Det beror på att jag har dragit ut färgen över hela håret när jag färgat utväxten, så det ska jag undvika i framtiden om jag går tillbaka till mörkt!


Här har jag blonderat en gång med en L1+. Resultatet: mörk orange.


Blonderat med L1+ en andra gång. Ljusare orange med gult upptill.


Om jag skulle göra om processen igen, skulle jag blonderat en gång till så topparna blev gula och inte bara botten, men jag körde istället i en mörk ask-färg från Mood. Blev något ljusare än på bilden. Här kunde jag nöjt mig, men eftersom jag ville åt ett slingat resultat fortsatte vi med slingor...


Här har vi slingat med Moods slingor en gång. Tyvärr kom det orange fram och resultatet blev mycket mer orange än på bilden. 


Slingat en andra gång. Fortfarande åt det orange hållet men betydligt ljusare än innan. 


Till sist har jag färgat över med en ljus ask-blond från Mood. Höll koll hela tiden och hade i färgen ca 10 minuter istället för 20-30 min som det stod på paketet. Tycker att det täckte det orange bra men låter slingorna synas. Blev en lite varmare nyans än jag hade önskat, men tvättar med silverschampo och hoppas att det gör lite skillnad. 

Även fast det inte blev precis den nyans jag önskat är jag ändå nöjd då jag fått ett ganska naturligt resultat och lyckats gå från nästan svart till ljus. Har man känsligt hår säger jag bara en sak: gå till en frisör och be dem ljusa upp i flera steg! Mitt hår är extremt tjockt, jag har både mycket hår och tjocka strån, så jag känner inte att det har tagit någon skada. Har varit noga med att göra inpackningar mellan färgningarna och tycker faktiskt att håret känns mjukare och fräschare än innan. Men som sagt, har man känsligt hår, saknar modet att färga och testa själv och har råd så är det bäst att gå till sin frisör! 

KRAMAR

... från en som inte känner igen sig i spegeln!

Inga kommentarer: