10 april 2013

Protein




Mars har verkligen inte varit en bra månad, varken när det gäller träning eller kost. Jag har varit sjuk, tappat motivationen, saknat sällskap på gymmet och inte prioriterat gymmet efter jobbet. Jag har inte ätit massa onyttig mat, men det blev en hel del godis under påsken och vi har klämt ett par påsar även efter det. Nu känner jag dock att det får räcka med godis och andra onyttigheter tills jag når mina mål. Någon bit kan gå an om jag blir bjuden, men vi ska absolut inte köpa hem något. Har vi hemma så äter vi, så enkelt är det. Istället köpte jag hem andra godsaker idag. Älskar att det finns billiga jordgubbar i butikerna, gott och nyttigt! Granola har jag hört mycket bra om, så tänkte att jag kunde testa. Jag åt lite till min kvarg efter träningen, men man kan även göra "chokladbollar" eller "proteinbollar" av det. Ska jag testa någon dag! 

Har fått nedanstående kommentar som jag tänkte besvara:

Hej, så duktig du är med din viktnedgång. Men jag måste fråga varför du tar proteintillskott? Det finns ju ingen som helst anledning att som motionär använda sig av det. Du får ju i dig allt genom att äta vanlig mat. Lite nyfiken bara!/Malin

Först vill jag börja med att säga tack! Sen ser jag väl inte mig precis som en "vanlig motionär" eftersom jag har mål som jag arbetar emot. Att gå ner 17 kilo som jag kommer ha gjort när jag når mitt slutgiltiga mål är ju inget som en vanlig motionär gör bara sådär. Jag har även mål för hur jag vill att min kropp ska se ut och hur framträdande jag vill att musklerna ska bli. När man styrketränar så mycket som jag gör och vill bygga muskler och tappa fett ska man äta ca 2 gram protein per kilo man väger. Jag ska därför äta ca 150 gram protein om dagen, något som jag inte alltid gör genom min vanliga mat..Därför är det bra med extra protein som väger upp. Vill man inte äta kosttillskott så kan man ju få i sig 150 gram protein genom vanlig mat, men det blir tyvärr ganska dyrt i längden och man behöver äta mycket mat för att nå upp till så mycket. Ser inget problem med att äta kosttillskott så länge som man själv trivs med det och köper produkter som är från kända märken som är ordentligt testade.

Om man är intresserad av att veta mer om protein eller styrketräning i allmänhet rekommenderar jag Styrkelabbet, där finns mycket bra tips och råd! 

Utdrag från Styrkelabbet:

Dina muskler består av protein. Musklerna växer när mer muskelprotein bildas (det kallas proteinsyntes) och de blir mindre av proteinnedbrytning. När du äter protein så ökar proteinsyntesen, och proteinnedbrytningen minskas. Genom att äta mycket protein behåller du mer muskelmassa och tappar en större andel fett vid en viktnedgång, och om du satsar på att lägga på dig vikt så gör ett högt proteinintag att mer av vikten du lägger på dig består av muskelmassa.

Nog om detta! Idag har jag haft en underbar dag! Började dagen med att gå till gymmet med Carro. Där körde vi 30 min cardio och 30 min armar. Sen promenerade vi hem igen! Efter jag varit hemma en sväng och gjort mig i ordning gick jag till Carro och drack kaffe och pratade om allt möjligt. Efter några timmars kvalitets-tid gick jag hem och drog ett varv med dammsugaren och busade med Loke. Ikväll har jag ätit middag hos syrran med mamma & pappa. Det blev varma mackor med svampstuvning, tonfiskstuvning och en med skinka och ananas. Gott gott! 


Sista bilden knäppte jag när jag höll på att göra mig i ordning. Var bara tvungen för min dokumentation av min resa. Jag är så glad att jag tappat mycket kring magen och att mina kärlekshandtag knappt går att jämföra med innan. Det finns ingenting som hänger över och det känns så otroligt skönt! Ser fram emot när jag nått mitt mål så jag kan köpa nya jeans som sitter som en smäck och använda toppar utan att behöva tänka på magen! 


HA DET GOTT

Inga kommentarer: