16 december 2012

Engagemang


Om jag engagerar mig i något, till exempel en diskussion eller om det händer något som kräver mycket energi kan jag lägga mycket tankekraft på att analysera och vrida och vända på saker och ting. Det har jag gjort med inlägget där jag tog upp Disneys redigering av Kalle Anka och den mörkhyade Lucian som framträdde i SVT. Jag skriver inte detta nu för att jag ångrar inlägget, utan för att jag vill förtydliga och inte känner att jag fick ihop de båda punkterna på bästa sätt. 

Disney valde att klippa bort den svarta dockan då den är avbildad som en stereotyp av mörkhyade i USA, den blonda dockan och gubben med skägg som utför en judisk dans. Jag förstår anledningen till varför dessa stereotyper klipps bort, men samtidigt inte då jag själv aldrig reflekterat över att de skulle vara sådana utan enbart sett dem som en i mängden av alla tecknade figurer. Tror inte att barn som växer upp idag förstår innebörden av figurerna mer än jag. 

Sedan tog jag även upp valet av Lucia (syftar på ceremonin som sändes i SVT). Jag tycker Astrid som var lucia skötte sin uppgift galant och jag riktar ingen kritik mot henne. Det jag vill rikta min kritik mot är att de som valde lucia troligen valde en mörkhyad medvetet för att anpassa sändningen till det nya mångkulturella Sverige. Vem som är lucia eller hur hon ser ut är inte det som är det viktiga, utan det är medias utnyttjande av henne för att nå fram med sin propaganda. Och denna propaganda är de flesta av oss ovetande om, men den pågår ständigt och nyhets-sajter som Aftonbladet och Expressen har jag slutat lita på för länge sedan. 


Så var det sagt, och nog om det!


MÅNGA KRAMAR 

Inga kommentarer: