13 mars 2014

Trädgårdstankar






Något jag börjat med är att samla trädgårdsinspiration! 

När man bor i lägenhet finns ju inte så stora möjligheter att ha odlingar eller uteplatser. Som tur är har vi haft våran lilla balkong, men den går ju inte att jämföra med en hel tomt. Nu känns möjligheterna oändliga!
Jag tänkte mig pallkragar som vi kan odla i, med grus runtom. En altan med plats för både matgrupp och däckstolar. Sen en annan sittgrupp tex under äppelträdet eller utanför gårdshuset. Gruppen på understa bilden har jag spanat på och tänkt beställa, men idag dök det upp ett likadant fast brunt på facebook-loppisen. Jag vann budgivningen så nu har jag lite att måla! Har även en annan mindre grupp står i källaren som ska målas. Tur att jag har tid över!


MÅNGA KRAMAR 

2 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Vilka härliga bilder, man ska aldrig sluta drömma. Förra året blev ju vår stora köksträdgård klar med både odling och sittplatser. Jag är jättenöjd och nu vill man bara ha sommar igen. Pallkragar är toppen att odla i men snyggare med cementrör tycker jag.

Kram Teres

Lantligt i smultronbacken sa...

Vad spännande. Du har helt rätt, man kan inte få allt man kräver med ett hus, inte ens om man bygger nytt tror jag. Man får helt enkelt kompromissa. Det känns rätt när man väl har hittat sitt hus, vi letade också flera år och det sa bara klick direkt här (trots att det inte hade allt).

Betongcylindrarna köpte jag på en cementvarufabrik här i krokarna där de gör en massa cementrör (trekammarbrunnar mm till företag, kommuner mm). De har alltid en massa andra sortering som de inte kan använda och där kan man fynda. Betalade ca 50kr/st för de stora ja. De blir bara glad att bli av med det. Kan vara att de är lite snedkapade, en liten flisa eller bara fel storlek än de skulle ha.
Passa på till våren för på sommaren ska fler ha och då jagar många dessa.

Lycka till
Kram Teres