16 maj 2013

Två varianter av paj


Igår hade jag ingen matlåda med till jobbet, så jag sprang förbi affären innan jag började och köpte en paj. Jag har aldrig gillat färdig-rätter, men soppa och paj funkar. Testade en grönsakspaj med fullkornsmjöl. Helt okej! Ikväll lagade jag en egen, fast med skinka, ost, soltorkade tomater och basilika. Den blev mumma! Det ser ut som att jag har tagit en bamseportion, men det är cocktailtomater och jag äter på en liten tallrik! Gör det ibland när det passar. Hade det varit för ett halvår sen så hade dock tallriken varit normalstor och jag hade garanterat tagit en lika stor portion till. Nu äter jag en lagom mängd tills jag är mätt, och tar inte en extra portion bara för att det är gott. Då sparar jag hellre den portionen till dagen efter! 

Något jag märkt är att jag känner mättnad tydligare än innan. Jag känner när jag börjar bli mätt och slutar äta när jag är lagom mätt. Undviker att äta så jag känner mig propp-mätt. Sen så är det också stor skillnad på min hunger nu mot förr. Förr kunde jag vara vrål-hungrig flera gånger om dagen, nu är jag lite hungrig innan det är dags att äta. Innan kunde jag känna mig hungrig, fast jag egentligen var sugen på något sött. Den hungern har nästan helt försvunnit, men om jag känner att den kommer smygandes dricker jag ett glas vatten eller äter en frukt. Svårt att förklara känslor eftersom det är så individuellt, men jag tycker det är viktigt att ta upp eftersom det finns en så stor missuppfattning generellt kring att hunger är förknippat med att banta och gå ned i vikt. Att gå ned i vikt handlar för mig om att hitta en livsstil som jag kan leva enligt, och då finns inte hunger med i bilden. Att gå ned i vikt innebär för mig att leva hälsosamt, vara medveten om vad jag äter och leva ett aktivt liv.

Jag hämtade förresten min leverans från H&M idag. Byxorna som jag hoppades kunna komma i satt bra på benen och rumpan men det fattades lite för att jag skulle kunna knäppa dem i midjan. Men når jag min målvikt ska det nog göra susen! 4 kg kvar!

KRAMAR


Inga kommentarer: