24 oktober 2012

Ullaresfynd, Önska, säsongsavslutning och ananas

Ett av mina fynd i Ullared var dessa två tunga ljusstakar som jag betalade 49 kr styck för.
Hittade tre stycken malplacerade på ett ställe märkta med prislappar, så troligen fanns det bara de tre kvar. 
Exakt likadana fast vita finns på Inne för 130 kr styck, om någon vill ha liknande! 

Idag var jag tillbaka på Önska och det kändes riktigt bra!
Jag fick mycket gjort och det känns bra att klara sig själv och ta egna initiativ.
Vill ju inte känna mig som en praktikant, även fast det är det jag är!
Den här veckan har jag sällskap av en prao-elev som går i åttan.
Hon hjälpte mig med att möblera om lite i pappersavdelningen, sen gjorde jag i ordning ett nytt torg med spel och pussel, packade upp  en stor pall med inredningsdetaljer från Interstil, packade upp almanackor, skapade inleveranser i datorn, prismärkte och placerade ut i butiken.
Tiden går fort när man har roligt!

Sen jag kom hem har jag gått en lång-promenad med Loke, sovit en stund och kikat på tv.
På tal om tv blev det ju en minst sagt underhållande säsongs-avslutning av Svenska Hollywood-fruar.
Såg ni programmet?
Jag är verkligen emot mobbing och vill inte att någon ska känna sig utanför, men ser inte de andras fruarnas beteende mot Gunilla som mobbning för så som hon betett sig är inte okej.
Det är så tydligt att hon har en skev verklighetsuppfattning, tror att alla ska rätta sig efter henne, säger emot sig själv, anklagar andra för saker de inte gjort/sagt, blir arg och nästintill hysterisk när hon möter motstånd oavsett anledning.
Det blir spännande att se vilka fruar som spelar in nästa säsong. De andra fruarna har nämligen som krav att Gunilla ska lämna serien. Men den som lever får se!

Eftersom det här inlägget kom att handla om det mesta kan jag ju klämma in en sista sak som jag lärt mig idag! Satt innan och smaskade på några bitar färsk ananas (det blev visst en halv tillslut). Mina läppar brukar alltid bli svullna, börja svida och få en stickande känsla när jag äter ananas. Det har även hänt att de börjat blöda.

Nu vet jag varför!
Ananas innehåller ett ämne, Bromelin, som är en enzym som förtär protein.
Därför irriteras både hud och slemhinnor vid kontakt.
Hur känslig man är varierar förstås, men känner man symptom ska man genast sluta äta.
Det är inget farligt men kan upplevas som obehagligt!

MÅNGA KRAMAR 

Inga kommentarer: