20 december 2011

Rocky Road


Under helgen var vi i mitt älskade Eskilstuna för att fira mormor som fyller 85 år på torsdag. Min släkt på mammas sida är väldigt stor och den växer ständigt med nya respektive, om några år börjar min generation med kusiner få barn så då blir vi ännu fler! Därför är det också svårt att samla alla, men de flesta var med i lördags och det var trevligt! 

Senast jag skrev här hade jag åkt på en förkylning och jag trodde att den blivit bättre, men nu har samma halsont som jag alltid har i början kommit tillbaka så jag hoppas inte att allt börjar om igen. Dessutom har jag smittat min älskade...

I morgon ska jag och mamma handla de sista julklapparna, blommor till julgrupper och så tänkte jag köpa ingredienser till Leilas fantastiska Rocky Road. Har aldrig gjort den själv innan, men den är superenkel (bara att smälta choklad och blanda) och jättegod!

Färdigt på: 40 min
Ingredienser
12 kakor
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar minimarshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

Gör så här
1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser.
3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

JULKRAMAR

Inga kommentarer: